Ντορίτα Καλούδη: «Το κόμικ έχει συνδεθεί με κάποια στερεότυπα που δεν ισχύουν»

Ντορίτα Καλούδη: «Το κόμικ έχει συνδεθεί με κάποια στερεότυπα που δεν ισχύουν»

Από το 2011 στο διαδίκτυο υπάρχει ένας ιστοχώρος ο οποίος είναι αποκλειστικά αφιερωμένος στην ένατη τέχνη, το κόμικ. Ο ιστοχώρος αυτός, το Socomic.gr, παρουσιάζει πρωτότυπες δουλειές από γνωστούς Έλληνες κομίστες και έχει «αγκαλιαστεί» από τους φίλους των κόμικς.

Για την ιδέα των διαδικτυακών κόμικς, τον ιστοχώρο και γενικότερα για τη λατρεία των κόμικς μίλησε στην FS η υπεύθυνη του Socomic.gr Ντορίτα Καλούδη, η οποία –στο πνεύμα της συνέντευξης– αντί για φωτογραφία έστειλε ένα σκίτσο της, φιλοτεχνημένο από τον Σπύρο Δερβενιώτη.

Τι δουλειά έχουν τα κόμικς στο internet;

Τα κόμικς φιλοξενούνται σε ένα blog που λέγεται www.socomic.gr, το οποίο δημιουργήθηκε και χορηγείται εξολοκλήρου από την ΙΟΝ Σοκοφρέτα. Το blog έχει πολλούς σκιτσογράφους που καθημερινά δίνουν σειρές (webcomics) και λόγω της μεγάλης επισκεψιμότητας έχει και μεγάλο sharing, άρα τα κόμικς «γεμίζουν» όλο το internet.

Πώς προέκυψε η δημιουργία του Socomic.gr;

Είναι μία πετυχημένη εξίσωση. Μια ελληνική εταιρεία με παράδοση στην ποιότητα και στην ουσία των πραγμάτων, η ΙΟΝ, αποφάσισε να συνδεθεί με κάτι φρέσκο, δημιουργικό, που συμβολίζει την όμορφη πλευρά της χώρας μας, τα κόμικς και τους Έλληνες σκιτσογράφους.

Ποιοι είναι οι συνεργάτες κομίστες στο site;

Έχουμε συνεργαστεί σχεδόν με τους περισσότερους σκιτσογράφους της Ελλάδας, απλώς με τον καθέναν διαφέρει η μορφή συνεργασίας, γιατί συνδέεται με την εκάστοτε σειρά που θέλει να αναπτύξει.

Ποια είναι η ως τώρα ανταπόκριση του κοινού στην προσπάθειά σας;

Θετική και ανοδική. Έχουμε διευρύνει το κοινό μας, δεν προέρχεται δηλαδή μόνο από ανθρώπους που τους αρέσουν τα κόμικς αλλά και από αυτούς που εκτίμησαν το όλο εγχείρημα. Έχουμε ξεπεράσει τις 75.000 επισκέψεις τον μήνα, χορηγούμε εκδόσεις, αυτοεκδόσεις, φεστιβάλ και εκθέσεις δημιουργών και όλη αυτή η δράση έχει ως αποτέλεσμα ο κόσμος να εκτιμάει ακόμα περισσότερο την ΙΟΝ και τα προϊόντα της.

Η δική σας ενασχόληση με τα κόμικς πότε άρχισε;

Αρκετά μικρή διάβαζα τα κόμικς του μεγάλου μου αδερφού, μέχρι που έγινε και δική μου συνήθεια. Περίμενα να έρθει η εβδομάδα και ανυπομονούσα να αγοράσουμε όλη την γκάμα: «Μίκυ Μάους», «Λούκι Λουκ», «Λοχαγός Μαρκ και Λύκοι του Οντάριο», «Αστερίξ», «Άρτσι» και γενικά ό,τι υπήρχε διαθέσιμο στο περίπτερο.

Τι κόμικς διαβάζετε; Ποιο είναι το αγαπημένο σας;

Διαβάζω αρκετά από διάφορες σκηνές. Μου αρέσουν, όπως στους περισσότερους, οι κλασικοί Bill Watterson («Calvin & Hobbes») και Schulz («Peanuts»), αλλά και οι Adrian Tomine και Chris Ware. Από τα αγαπημένα μου ήταν της Alison Bechdel «Fun Home» και του Jason «Hey Wait». Πάντα διαβάζω των Tom Gauld και Guy Delisle τις εκδόσεις, ενώ online πάντα χαζεύω τους Liz Climo, Gemma Correll και Grant Snider.

Η αγορά κόμικς στην Ελλάδα θεωρείται ακριβό σπορ;
Καθόλου! Υπάρχει φοβερή διακύμανση, ξεκινώντας από τις αυτοεκδόσεις, που μπορείς να βρεις σε χαμηλή τιμή, αλλά και προχωρώντας σε γνωστές εκδόσεις Ελλήνων δημιουργών η τιμή τους παραμένει προσιτή.

Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι δημιουργοί κόμικς;

Θα έλεγα ότι είναι η μικρή αγορά, αλλά για μένα το πρόβλημα εστιάζεται στην εσφαλμένη αντίληψη. Στη συνείδηση του κοινού το κόμικ έχει συνδεθεί με κάποια στερεότυπα που δεν ισχύουν. Στην πραγματικότητα, οι σκιτσογράφοι είναι πολύπλευροι και έχουν δημιουργήσει μια μεγάλη γκάμα κόμικ, που μπορεί να συνδέεται με χιούμορ, πολιτικές αναφορές, ιστορικές αναδρομές, λαογραφία, νουάρ, σινεμά, ποίηση, μέχρι και βιογραφίες καλλιτεχνών (Morrissey, David Bowie, Γιώργος Ζαμπέτας). Θεωρώ απίθανο κάποιος να μη βρει κάτι που να τον ενδιαφέρει, γιατί πιστεύω ότι τα κόμικς μπορούν να καλύψουν κάθε απαίτηση του αναγνωστικού κοινού.

Η Ελλάδα ενδείκνυται ως χώρα για να ασχοληθεί κάποιος επαγγελματικά με το κόμικ;

Το κόμικ είναι τέχνη και όπως κάθε άλλη μορφή τέχνης έχει δυσκολίες. Από την άλλη πλευρά, πιστεύω ότι ακριβώς επειδή έχει διευρυνθεί τόσο πολύ το φάσμα της θεματολογίας και των σειρών, έχει ανοίξει ο δρόμος λίγο περισσότερο. Όμως το πραγματικό ερώτημα είναι τι θα ήμασταν όλοι οι υπόλοιποι χωρίς τα κόμικς και γενικότερα χωρίς κάποιας μορφής τέχνη στη ζωή μας.

Ποια είναι η ειδοποιός διαφορά μεταξύ των ευρωπαϊκών κόμικς και αυτών άλλων ηπείρων (π.χ. Αμερικής, Ασίας);

Νομίζω ότι η αμερικανική σκηνή έγινε πιο γνωστή λόγω των υπερηρωικών κόμικς, όπως αντίστοιχα η ιαπωνική με τα Manga. Όμως, όπως και σε πολλά άλλα, η Αμερική και η Ευρώπη έχουν αλληλοεπηρεαστεί και βλέπεις πολλές ανεξάρτητες αμερικανικές εκδόσεις να έχουν στοιχεία ευρωπαϊκά και αντίστροφα.

Τι θα προτείνατε για αρχή σε κάποιον που δεν έχει διαβάσει ποτέ του κόμικ;

Να ξεκινήσει με κάτι κλασικό που μέχρι σήμερα είναι επίκαιρο, όπως τα «Peanuts» του Schulz, κι έπειτα να προχωρήσει με κάτι γνωστό, όπως το «V for Vendetta» των Alan Moore και David Lloyd.

Με ποιο κόμικ θα περιγράφατε την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα;

Όποιος έχει δουλέψει έστω και μία μέρα στη ζωή του πρέπει να διαβάσει τη σειρά του Πάνου Ζάχαρη «The Working Dead» κάθε Σάββατο στις 11:00 στο www.socomic.gr.

Το www.socomic.gr και η ΙΟΝ Σοκοφρέτα θα βρίσκονται με το περίπτερό τους και όλους τους δημιουργούς στο Comicdom Con Athens 2017, στις 7, 8 και 9 Απριλίου (είσοδος ελεύθερη).


Tags: ΝΤΟΡΙΤΑ ΚΑΛΟΥΔΗ SOCOMIC.GR


Διαβάστε επίσης: